miercuri, 4 februarie 2009

+ Alchimie 7: Carte - Rosarium Philosophorum(Gradina Filosofilor)

La inceputul acestui blog va faceam cunoscute 3 carti de alchimie printre care si Rosarium Philosophorum (Gradina Filosofilor) scrisa in sec. al XIV-lea. Acum v-am postat o scurtascurta prezentare despre aceasta de pe Editura Herald care o si comercializeaza:

Comanda Carte: http://www.edituraherald.ro/bookdetail.asp?cod_carte=299&title=Rosarium%20Philosophorum%20(Gradina%20Filosofilor)

"Rosarium Philosophorum este fara indoiala unul dintre textele cele mai importante ale alchimiei medievale. Numeroasele editii aparute constituie o dovada a interesului constant pe care aceasta carte stranie l-a trezit. Influenta sa ulterioara s-a facut simtita in special prin imaginile simbolice pe care le contine, probabil cele mai semnificative din intreaga literatura alchimica, prin care se incearca transmiterea adevarurilor fundamentale ale Ars Magna. Rosariul nu este propriu-zis o lucrare de alchimie; continutul lui se configureaza treptat, pe masura ce este analizata incarcatura simbolica a imaginilor si sunt aduse argumente sub forma unor citate din opera unor filosofi si alchimisti recunoscuti.

Obscuritatea textului si confuza lui alcatuire nu dau impresia unei lucrari de alchimie bine structurate, asa cum vor fi tratatele ulterioare (mai ales cele din perioada rozacriuciana). Centrul de greutate al argumentarii nu cade aici pe bogatia de idei a alchimiei spirituale (dezvoltate in secolele urmatoare de mari alchimisti precum Fludd, Bacon, Flamel etc.), cat mai ales pe redarea simbolica a principiilor Marii Opere.

Tratatul penduleaza constant intre partea grosiera a alchimiei, adica lucrul cu substantele in vederea transmutarii metalelor si alchimia fiintei umane, ce urmareste potentarea energiilor corporal-vitale ale omului. Desi fiecare imagine are o semnificatie aparte si condenseaza procese individuale specifice, intelegerea amplului proces de transmutare care este alchimia presupune analiza simbolica a totalitatii imaginilor cuprinse in text.

Rosarium Philosophorum este impartit in capitole asociate cu cele 20 de gravuri. Aceste capitole introduc ideea ce rezulta din continutul simbolic al gravurilor. Analizand aceste imagini, putem constata ca avem de fapt reprodus sub ochii nostri un proces alchimic complet. Astfel imaginile 1-2-3 ne introduc in Materia Prima, substanta operei de transformare, apoi in imaginile 4-10 vedem primul proces de transmutare care duce la crearea Pietrei Albe, acesta fiind continuat de transmutarea din imaginile 11-17, ce conduce la crearea Pietrei Rosii. Apoi, in 18-19-20 avem o imagine finala a sfarsitului lucrarii.

Rosarium Philosophorum a fost considerat atat de important, incat Carl G. Jung i-a comentat simbolurile si a citat abundent din acest tratat mai mult decat din orice alta sursa alchimica. Interesul marelui savant a fost suscitat mai ales de faptul ca Rosariul trateaza alchimia ca pe un proces neintrerupt de transformare continua imposibil de prins intr-un sistem de gandire rigid. Cu riscul de a ne repeta, nu trebuie uitat ca alchimia, asa cum a fost inteleasa de marile ei figuri, nu e un simplu proces de transmutare a metalelor, ci scopul ei ultim este unul profund spiritual, urmarind prefacerea omului, adica"sublimarea" constitutiei sale psiho-fizice intr-una spirituala.Rosarium Philosophorum este fara indoiala unul dintre textele cele mai importante ale alchimiei medievale. Numeroasele editii aparute constituie o dovada a interesului constant pe care aceasta carte stranie l-a trezit. Influenta sa ulterioara s-a facut simtita in special prin imaginile simbolice pe care le contine, probabil cele mai semnificative din intreaga literatura alchimica, prin care se incearca transmiterea adevarurilor fundamentale ale Ars Magna. Rosariul nu este propriu-zis o lucrare de alchimie; continutul lui se configureaza treptat, pe masura ce este analizata incarcatura simbolica a imaginilor si sunt aduse argumente sub forma unor citate din opera unor filosofi si alchimisti recunoscuti.

Obscuritatea textului si confuza lui alcatuire nu dau impresia unei lucrari de alchimie bine structurate, asa cum vor fi tratatele ulterioare (mai ales cele din perioada rozacriuciana). Centrul de greutate al argumentarii nu cade aici pe bogatia de idei a alchimiei spirituale (dezvoltate in secolele urmatoare de mari alchimisti precum Fludd, Bacon, Flamel etc.), cat mai ales pe redarea simbolica a principiilor Marii Opere.

Tratatul penduleaza constant intre partea grosiera a alchimiei, adica lucrul cu substantele in vederea transmutarii metalelor si alchimia fiintei umane, ce urmareste potentarea energiilor corporal-vitale ale omului. Desi fiecare imagine are o semnificatie aparte si condenseaza procese individuale specifice, intelegerea amplului proces de transmutare care este alchimia presupune analiza simbolica a totalitatii imaginilor cuprinse in text.

Rosarium Philosophorum este impartit in capitole asociate cu cele 20 de gravuri. Aceste capitole introduc ideea ce rezulta din continutul simbolic al gravurilor. Analizand aceste imagini, putem constata ca avem de fapt reprodus sub ochii nostri un proces alchimic complet. Astfel imaginile 1-2-3 ne introduc in Materia Prima, substanta operei de transformare, apoi in imaginile 4-10 vedem primul proces de transmutare care duce la crearea Pietrei Albe, acesta fiind continuat de transmutarea din imaginile 11-17, ce conduce la crearea Pietrei Rosii. Apoi, in 18-19-20 avem o imagine finala a sfarsitului lucrarii.

Rosarium Philosophorum a fost considerat atat de important, incat Carl G. Jung i-a comentat simbolurile si a citat abundent din acest tratat mai mult decat din orice alta sursa alchimica. Interesul marelui savant a fost suscitat mai ales de faptul ca Rosariul trateaza alchimia ca pe un proces neintrerupt de transformare continua imposibil de prins intr-un sistem de gandire rigid. Cu riscul de a ne repeta, nu trebuie uitat ca alchimia, asa cum a fost inteleasa de marile ei figuri, nu e un simplu proces de transmutare a metalelor, ci scopul ei ultim este unul profund spiritual, urmarind prefacerea omului, adica"sublimarea" constitutiei sale psiho-fizice intr-una spirituala." (Prezentare de pe Editura Herald)

Sper ca aceasta carte sa va indrume corect pe drumul transmutarii fiintei umane din nimicul care este in suprema Manifestare a lui Dumnezeu cel Viu si sa va ajute sa descoperiti Leacul Suprem cu ajutorul caruia sa vindecati ignoranta din jurul vostru.

Alchimiel, 4 februarie 2009

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu